Benjamin Peltonen väsyi somen pakkopositiivisuuteen, poisti kaikki kuvansa ja valitsi kanavan, jonka takana pystyy seisomaan – naarmuillakin.

Benjamin Peltonen, 21, saapuu tapaamiseen hengästyneenä pahoitellen vuolaasti pientä myöhästymistään. Hän kertoo olleensa etsimässä ensimmäiselle omalle autolleen, mustalle Land Roverille parkkilupalappua. Bemmi ei voisi vaikuttaa olevan enemmän kotonaan napatessaan limsan kylmäkaapista ja heittäytyessään rennosti sohvalle. Hän ei tunnu miettineen turhautuneena, että tässä on taas yksi toimittaja, jolle pitää selittää musiikin olleen mielessä jo kauan ennen Instagramia. Tai jos näin, niin ainakin hän salaa sen hyvin.

”Totuus oli eri mitä mun feedi. Instassa mulla ei ollut aknea. Se oli ihan hiton ahdistavaa. Aloin pelätä liikkua julkisilla paikoilla.”

Istumme Warner Musicin kodikkaissa yläkerran saunatiloissa, joissa sisustuksessa yhdistyy 70-luku ja musiikkibisnekselle tyypillinen glamour seinälle ripustettuine kultalevyineen. Hotelli Presidentin kyltti osuu alaviistoon silmään hulppealta kattoterassilta. En haluaisi kysyä mitään somesensaation supersynnystä ja sen tietoisesta tuhoamisesta, mutta Benjamin Peltosesta on yksinkertaisesti mahdotonta kirjoittaa mainitsematta Instagramia. Sitä faktaa, että Instragram synnytti ilmiön nimeltä Benjamin Peltonen, on mahdoton kiertää vaikka kuinka haluaisi löytää uuden lähestymistavan haastatteluun.

Tänään ja tulevaisuudessa hän on artisti. Artistilla on kuitenkin helposti uskottavuusongelma, jos hänellä on tunnettuushistoriaa joltakin muulta saralta. Kuten tiedämme, esimerkiksi mäkihyppääjän tai tosi-tv -tähden ei ole helppo muuttua, no, ainakaan uskottavaksi laujajaksi. Kykyjenetsintä-kilpailuiden etuliitteet annetaan anteeksi nykyään jo suopeammin, mutta auta armias jos sinut löysikin Idolsin sijaan Instagram.

”Kuvien ottaminen, niiden postaaminen ja tykkäysten seuraaminen aiheutti kamalasti stressiä. Aloin myös vertailla omaa elämääni somessa muiden elämään. Se ei ollut tervettä.”

Benjamin oli vain 16-vuotias kun ystäväpiirinsä viimeisimpänä latasi kuvapalvelu Instagramin vuonna 2012. Sen jälkeen mikään ei ollut enää entisensä. Hän ei tänä päivänäkään tunnu tietävän mitä tapahtui. Yksi elämäni ehkä hellyyttävimpiä hetkiä onkin, kun Benjamin Peltosen näköinen kundi haroo aidon hämmästyneenä hiuksiaan ja kertoo epäilevänsä suosion syyksi laadukasta kameraansa ja kykyä ottaa luontokuvia. Hän on niin vilpitön, että hetken mietin sitä mahdollisuutta ettei hänen kotonaan ehkä vain ole ollut peiliä.

Kaikki tuli aivan puskista mulle. Mulla oli hyvä kamera ja innostuttiin kaverin kanssa luontokuvailusta. Sit mulle opastettiin, että Instan ideana olisi kuvata välillä itseäänkin. Oltiin mökillä kun äiti alkoi ihmetellä yhtäkkiä kasvanutta seuraajamäärää. En ymmärtänyt yhtään mitä tapahtui. Olin Muumimaailmassa kesätöissä kun Satakunnan kansa -lehti soitti ja kysyi saisiko tehdä musta jutun. Siitä alkoi domino-efekti.”

Haastattelut seurasivat toisiaan luoden brändiä Suomen ensimmäisestä Instagram-julkkiksesta. Suosio räjähti viimeistään, kun Nyt-liite teki sujuvasanaisesta teinisensaatiosta jutun 2013. Tytöt kiljuivat kaduilla ja tunkivat kainaloon yhteiskuviin.

”En ollut ollut koskaan ollut huomion keskipisteenä. Yhtäkkinen hyväksyntä tuntui toki hyvältä ja siihen jäi koukkuun. Olin kiitollinen huomiosta ja yritin miellyttää muita vahingossa luomani muotin mukaan.”

Huomionarvoista on, että somestaraksi päätyminen ei siis ollut Benjaminin valinta, saati sitten haave. Hän ei ollut tavoitellut suosiota tietoisesti. Sen sijaan unelmat olivat musiikissa jo tuolloin. Kun seuraajamäärät kasvoivat tuhansista kymmeniin ja satoihin tuhansiin, Benjamin tajusi, että jos hän jotakin halusin, niin nyt se kannattaisi sanoa ääneen. Helsingin Sanomien haastattelussa 2013 hän mainitsikin musiikin, mutta luotto itseen ei vielä riittänyt edistää asiaa pidemmälle. Benjamin jatkoi siis Insta-ihmeenä, kunnes se alkoi kuitenkin pikkuhiljaa määrittää koko elämää.

”Kuvien ottaminen, niiden postaaminen ja tykkäysten seuraaminen aiheutti kamalasti stressiä. Aloin myös vertailla omaa elämääni somessa muiden elämään. Se ei ollut tervettä.”

Somesuosio kuitenkin mahdollisti sen, että Benjamin solmi keväällä 2014 levytyssopimuksen Warner Music Finlandin kanssa. ”En ole ikinä elämässäni odottanut mitään niin paljon kuin ensimmäisen oman kappaleeni julkaisua ja musiikkiurani alkua”, Benjamin kertoi tuolloin. Hänen englannin kielinen debyyttialbuminsa julkaistiin keväällä 2015. Kaikki ei kuitenkaan ollut kohdillaan. Some alkoi tehdä sensaationsa hulluksi.

”Ärsytti, että jengi ajatteli, etten voi olla artisti, koska olen tullut tunnetuksi somesta. Kaikki kelas et mä oon tosi itsevarma, mutta muhun se kuitenkin vaikutti päinvastoin ja olin tosi epävarma ja ahdistunut. Englanninkieliset biisit eivät myöskään tuntuneet omilta. Esitin muiden tekemiä sanoituksia, joiden tunteita en pystynyt välittämään aidosti. Kun fanit kysyivät tarinoita sanoituksien takana, jouduin keksimään tilanteita, joista ne muka kertoivat.”

Kaikki alkoi tuntua feikiltä. ”Tajusin, että olin luonut sellaisen ihmisen, joka en pysty olemaan oikeasti. Totuus oli eri mitä mun feedi. Instassa mulla ei ollut aknea. Se oli ihan hiton ahdistavaa. Aloin pelätä liikkua julkisilla paikoilla. Tajusin, etten ole se sama poika mikä niissä kuvissa.”

Viime keväänä Benjamin hämmensi silloista 346 000 Instagram-seuraajansa joukkoa poistamalla kaikki julkaisunsa tililtään. Profiilikuvan virkaa toimitti vaaleansininen pallo.

”Halusin todistaa itselleni ja muille, etten tarvi sitä enää mihinkään. Päätin näyttää, ettei some ole mulle enää koko elämä. Se oli ihan sairaan voimauttava ja vapauttava tunne. Halusin, että jengi tietää mut jostakin isommasta asiasta.

Somesuosio oli paradoksaalisesti ponnahduslauta ja myös hyppy mustaan aukkoon. Nykyään Instragam on rehellinen päiväkirja, ei enää kiillotettu portfolio.

Tyhjennys teki tilaa uudelle alulle. Benjamin alkoi työstää suomenkielistä musaa.

”Studiossa tuli sellainen fiilis, jota en englanniksi ollut onnistunut tavoittamaan. Tuntui, että omalla äidinkielellä biisi oli jotenkin enemmän totta. Artistina saan olla aito ja haavoittuva. Musiikissa ei kaiken tarvitse olla täydellistä.”

Benjaminin biisi Naarmuja feat. IBE julkaistiin 10. elokuuta ja se nousi suoraan Spotifyn ykköseksi, jolla paikalla oli peräti kuusi päivää. Edelleen biisi keikkuu korkealla top 50 –listalla ja on ylittänyt kultarajan.

”Tajusin, että koska haluan tehdä tätä koko loppuelämäni, mun on pakko löytää joku syvempi tarkoitus. Kun laulaa henkilökohtaisesta, niin jengi ottaa sen ihan erilalla. Suomeksi olen uskottava ja voin seistä sanojeni takana.”

Benjamin myös kirjoittaa nykyisiä biisejään itse.

”Olen kuluneen vuoden aikana päässyt tekemään töitä uskomattoman lahjakkaiden tyyppien kanssa ja löytänyt itsestäni biisinkirjoittajan. Musaa tehdessä tykkään keskittyä tekstittämiseen, koska koen, että mulla on siihen paljon annettavaa. Pyrin tuomaan biiseissä esille itselleni merkityksellisiä asioita, tapahtumia, jotka ovat vaikuttaneet elämääni tai asioita, joita toivoisin itse kuulevani kun en näe valoa tunnelin päässä. En halua laulaa asioista, jotka eivät tunnu missään.”

Benjaminin Instagram-feediin jäi vain lyhyt mustavalkoinen video, jossa Benjamin seisoi mikrofonin edessä haroen täydellistä tukkaansa ilman selityksiä. Tuolloin seuraajat hätääntyivät huolehtimaan oliko kaikki hyvin.

”Kyllä, nyt kaikki vihdoinkin on todella hyvin. Nyt kaikki tuntuu niin paljon paremmalta. Aiemman Insta-menestyksen takana en voinut seistä. Ja ihmisillä oli ajatus, että kaikki on tuotu mulle hopealautasella. Nyt kun on tehty sikana duunia, ja päästy sillä työllä Spotifyn ykköseksi, niin koen, että nyt todella ansaitsen tämän ja voin olla aidosti ylpeä. Tällä hetkellä olo ei voisi olla onnellisempi ja itsevarmempi.”

Kysyttäessä kuinka paljon seuraajia löytyy tänä päivänä, Benjamin joutuu kaivamaan puhelimen ja tarkistamaan. Numerot eivät selkeästi enää määrittele tämän päivän fiilistä. Luku on 329 tuhatta seuraajaa, mikä on vähemmän mitä insta-ilmiön huippuvuosina, mutta edelleen ihan valtavan paljon. Kuvia on postattu uuteen Instaan vain 28 kappaletta.

”Tuntui, että omalla äidinkielellä biisi oli jotenkin enemmän totta. Artistina saan olla aito ja haavoittuva. Musiikissa ei kaiken tarvitse olla täydellistä.”

Benjamin ei halua demonisoida koko somea. Hän muistaa myös mainita kiitollisuutensa kaikesta nosteesta, jonka ansiosta hän sai mahdollisuuden tehdä levytyssopimuksen. Hän koki Instagramin molemmat ääripäät, joihin reagointi vaatii joskus myös ääritoimia. Viha-rakkaus -suhde on Bemmistä melko kuvaava ilmaus hänen suhteestaan kyseiseen kuvapalveluun. Somesuosio oli paradoksaalisesti ponnahduslauta ja myös hyppy mustaan aukkoon. Nykyään Instragam on hänelle rehellinen päiväkirja, ei enää kiillotettu portfolio.

”Nykyinen someni näyttää oikeasti ja aidosti multa.”

Nyt syksy on uuden musiikin synnyttämisen aikaa. Jouluihmiseksi tunnustautuva Benjamin käy jouluna perheen kanssa päiväsaunassa ja nauttii rakastamastaan jouluruuasta. Keväällä sitten lähdetään keikkarundille.

Vuonna 2014 Benjamin skoolasi levytyssopimuksen kunniaksi Pommacilla Warner Musicilla. Klubikeikat täysi-ikäisenä ovat vasta edessä. Hän on miettinyt linjanvetoja alkoholin suhteen ja liputtaa kohtuukäytön puolesta.

”Mun tiimi ei nauti mitään ennen keikkaa. Lavalle mennään aina selvinpäin. Raiderille suunnitelmissa on kirjata kuitenkin harkitusti punaviiniä.”

Benjaminin viesti nuorille on selvä:

”Miettikää tarkkaan mistä lähtökohdista jotain haluatte ja tavoitelkaa vain sellaisia asioita joiden takana voitte oikeasti seistä. Menestys näennäisen menestyksen takia ei kannata. Itsensä toteuttaminen sen oikeasti oman jutun kautta johtaa todelliseen menestykseen.

Mirkka Torikka Kuva: Warner Music Finland

 

 

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *